Horta de Sant Joan és un municipi de la comarca de la Terra Alta, que compta amb un patrimoni natural excepcional. El seu terme municipal forma part del Parc Natural dels Ports i de la Reserva de la Biosfera de les Terres de l’Ebre, recentment declarada per la UNESCO. Inclou 6 arbres monumentals, dos dels quals són a tocar del poble: “Lo Parot” i el “Pi de Balija”. (1)
L’atractiu del seu entorn natural i paisatgístic va captivar personatges cabdals de la ciència i l’art que han convertit Horta de Sant Joan en un poble universal: el botànic Pius Font i Quer(2) i l’artista Pablo Picasso(3).
Al llarg de la seva existència, el poble sempre ha estat vinculat amb el món vegetal. Diu la llegenda que en èpoques de reconquesta va perdre el seu nom i se’l va anomenar “Puig Ventós de la Figuereta”. De fet, a l’escut del poble i a algunes claus de volta de l’església hi és representada la figuera. A l’Edat Mitjana, el poble era conegut pel cultiu del safrà que s’exportava a Centreeuropa. També era molt apreciada la destil•lació d’espígol. Cal destacar l’oli d’oliveres mil•lenàries i les vinyes de diferents varietats, algunes d’elles molt antigues D.O. Terra Alta.
El consistori està treballant per a la revegetació d’un important talús i el condicionament d’una sendera per a vianants que anelli el poble i posi en valor les vistes panoràmiques del paisatge que l’envolta. Amb l’adequació d’un itinerari natural i saludable on observar algunes de les espècies vegetals més característiques al municipi com oliveres, xiprers, ametllers, figueres, així com plantes aromàtiques i medicinals i varietats antigues de fruiters.
Us convidem a passejar pel nostre poble seguint les petjades de Picasso o de Font i Quer. Gaudiu de la seva màgia!
1. Arbres Monumentals
http://parcsnaturals.gencat.cat/ca/coneixeu-nos/arbres-monumentals/am_arbres_monumentals_fitxes/terra_alta/
2. BALADA. Rafel. Pius Font i Quer i Els Ports. Butlletí del Centre d’Estudis de la Terra Alta. 1983, núm. 1, p. 11-12.
http://www.raco.cat/index.php/ButlletiCETA/article/viewFile/216394/294660
3. PALAU I FABRE, Josep. Picasso a Horta. http://www.hortadesantjoan.cat/picasso/picasso-a-horta